Bred dit politiske engagement ud Del - 3

Vil du være skarpere på, hvordan du påvirker den politiske dagsorden i din kommune eller region?

Så er FIU-projektet ’Fra TR til faglig politik – frem mod kommunal- og regionsrådsvalget’ et tilbud til dig. Projektet henvender sig mod dig, der er tillidsvalgt eller aktiv i din fagforening og vil brede dit engagement ud til samfunds- og fagpolitiske forhold. Specifikt sigter projektet frem mod at styrke dig i, hvordan du stiller op eller påvirker den politiske dagsorden i forbindelse med kommunal- og regionsrådsvalget i november 2025.

På projektet vil du blandt andet træne;

  • At udvikle og udbrede forståelsen af det faglige arbejde som politisk

  • At fortælle din personlige historie, mundtlig argumentation og retorik

  • At lave en kampagneplan og at benytte dig af både sociale og traditionelle medier

  • At skrive debatindlæg og læserbreve

  • At give og modtage feedback

  • At benytte værktøjerne fra bogen ’Lobbyistens værktøjskasse’ af Jakob Sand Kirk

Du vil desuden opbygge et netværk bestående af andre fagligt aktive samt politikere. Du vil på projektet også få præsenteret en værktøjskasse for politisk interessevaretagelse, som du kan bruge i dit videre arbejde. Undervisningen vil tage afsæt i øvelser og feedback. Med afsæt i projektet vil der blive udviklet en særskilt værktøjskasse for fagligt aktive, der vil engagere sig i lokal- og regionalpolitik, som du kan tage med i dit videre arbejde.

Projektet består af:

2 kursusdage (22. og 23. april) med fokus politisk interessevaretagelse og kommunale/regionale problemstillinger. Her vil du særligt blive indført i værktøjer til at påvirke den politiske dagsorden og hvordan, der arbejdes politisk i kommunerne og regionerne.

6 dage (mandag d. 9. juni til lørdag d. 14. juni) på Folkemødet, hvor du indgår i FH’s (Fagbevægelsens Hovedorganisation) faglige fælles camp. Her vil du sammen med tillidsvalgte og aktive fra andre forbund være med til at skabe synlighed omkring arbejdsliv, indflydelse og demokrati. På campen vil du være en del af et fælles læringsforløb, og vil samtidig få et netværk af tillidsvalgte fra andre forbund.

2 kursusdage (4. og 5. september) med fokus på kampagneplanlægning. Her vil du blive introduceret til at lave en kampagneplan, brug af sociale medier og få tips til at trænge igennem medierne. Ligesom du vil få trænet at få dit budskab igennem på skrift.

Praktisk:

  • Kursus i Middelfart d. 22 og 23. april foregår på HUSET Middelfart, Hindsgavl Allé, 5500 Middelfart. Her vil der være forplejning og eget værelse. Mødetid er kl.10.00 d. 22. april, og vi slutter kl. 15.00 d. 23. april. Se evt.: https://huset-middelfart.dk

  • Kursusforløb på Bornholm i forbindelse med Folkemødet: 9.juni kl. 12.00 –14.juni kl. 16.00

Kurset forgår på den FH’s Fælles faglige camp, der rejses på Sandvig familie camping. Det betyder, at kursets deltagere bor på campingpladsen og benytter de faciliteter, der er til rådighed der. Du bliver indkvarteret i dit eget Glamping telt og der vil være morgenmad og frokost i et stort fællestelt, og lejrbål med grill om aftenen.

  • Kursus i Middelfart d. 4. og 5. september foregår på HUSET Middelfart, Hindsgavl Allé, 5500 Middelfart. Her vil der være forplejning og eget værelse. Mødetid er kl. 10.00 d. 4. september, og vi slutter kl. 15.00 d. 5. september.

  • Transport til og fra Middelfart arrangerer du selv, og refunderes eventuelt efter dit forbunds egne regler. Transport til og fra Folkemødet er arrangeret med en fælles bus, nærmere information følger, når det nærmer sig.

  • Tabt arbejdsfortjeneste fra dit forbund efter deres egne regler. Generelt er der forplejning på kursusdagene. Der er dog ikke frokost og middag under selve folkemødedagene på Bornholm den 12. og 13. juni hvor man forventes at deltage i det åbne Folkemøde.

Du kan ansøge om deltagelse på kurset ved at kontakte Serviceforbundets medlemsafdeling på fiu@forbundet.dk og skrive FIU-nummer 9999-25-17-04

Program, foreløbigt:

Obs. Der kan forekomme ændringer af programmet (ikke datoerne)

3. Kursusgang 4. - 5. September.

Tema: Kampagneplanlægning

4. september

10.00-10.30: Opsamling og opfølgning
Hvad fik vi med fra sidste kursusgang? Og Folkemødet?

10.30-11.00: Slå igennem på skrift og tale!
v. Jakob Sand Kirk

11.00-11.30: Sådan trænger du igennem til medierne på skrift  
v. Maja Skov Vang, journalist og kommunikationskonsulent i Blik- og Rørarbejderforbundet

11.30-12.00: Skriveworkshop I: Skriv et læserbrev eller debatindlæg til et lokalt/regionalt medie
v. Jakob Sand Kirk og Jonathan Kirkedal

12.00-13.00: Frokost

13.00-14.00: Sådan laver du en kampagne
v. Jakob Sand Kirk

15.00-16.00: Brug de sociale medier til at trænge igennem
v. Fra et forbund eller Jakob Sand Kirk

16.00-16.15: Pause

16.15-17.00: Fælles idébank over kampagner, man kan lave på de sociale medier
Gruppearbejde

18.00 Middag

5. september

08.30 – 10.00: Skriveworkshop II – Lav et opslag og få feedback
V. Jakob Sand Kirk og Jonathan Kirkedal

10.00-11.00: Arbejdsmarkedspolitik set fra Folketinget

11.00-12.00: Sådan forbedrer du din kampagne med kunstig intelligens

12.00-13.00: Frokost

13.00-14.30: Lav din kampagneplan
Individuel - og gruppeøvelse med brug af værktøjskassen

14.30-15.00: Opsamling og afrunding